۱۳۸۷ خرداد ۲۹, چهارشنبه

مرد متفاوت


بودیم و کسی پاس نمی داشت که هستیم
باشد که نباشیم بدانند که بودیم
وقتی اسم دکتر علی شریعتی به میان می آید، یاد چه می افتیم؟ حتما یاد عکسی از او با کراوات، که آن را احتمالا در اینترنت یا روی جلد کتاب هایش دیده ایم؛ یا شاید اگر واقع بین تر باشیم یاد اندیشه ها و اعتقادات او می افتیم و با خود می گوییم: بله، دکتر شریعتی با خیلی ازخرافات و اعتقادات بی اساس مخالف بود. اما به راستی چند نفر از ما به یاد می آورد نام کتاب های او را، چند نفر از ما یاد برنامه هایی می افتند که از او بگویند و اندیشه هایش را بررسی کنند؟ اصلا امکان دارد که به یاد آوریم که در تلویزیون بیوگرافی و زندگی او را تجزیه و تحلیل و سختی ها ومشقت هایش را بیان می کنند؟
حال، امروز که سالروز شهادت اوست، کدام برنامه تلویزیونی را تماشا کردید که از او بگویند و سالروز شهادتش را بهانه ای کنند برای پیش کشیدن باورهایش و مطالعه و بررسی آنها؟ مگر شبکه چهار که با گفتن بیوگرافی کوتاهی از او یاد او را زنده می کند. تازه، شبکه چهار معمولا کمترین بیننده را دارد. چرا؟ چون تنها شبکه ای است که گاهی از روشن فکرانی چون دکتر شریعتی می گوید؟ یا چون شبکه ای است که علم و ادب را مهم تر از سریال و ... می داند؟ اگر جواب مثبت باشد، آیا جای تاسف نیست؟
از نظر من دکتر شریعتی از خیلی جهات متفاوت بود. او متفاوت بود از نظر کار و تلاش و فعالیت های سیاسی؛ او متفاوت بود از نظر ایمان و اندیشه ها و اعتقادات دینی؛ و او متفاوت بود چون در بود و نبودش او را آن چنان که باید و شاید پاس نداشتند. وقتی که بود با خفقان و زندان و
تبعید آزارش دادند و حال که نیست با سکوت و تنها گذاشتن کتاب ها و اندیشه هایش برای خاک خوردن...


۶ نظر:

Unknown گفت...

bazam tabrik migam be khatere in webloge besiar jalebetoon

ناشناس گفت...

The nice thing with this blog is, its very awsome when it comes to there topic.

ناشناس گفت...

The nice thing with this blog is, its very awsome when it comes to there topic.

ناشناس گفت...

salam kheili bloge zibaee darin.nashod ke avalin nafar nazar bedam vali alan ke toonestam kheili khoshhalam
shado movafagho salamat bashi
farhad

ناشناس گفت...

کاش دکتر شریعتی و امثال دکتر شریعتی از پیش ما نمی رفتن.از اینکه یادی از استاد بزرگ کردی ممنونم

farhad

Anna گفت...

آقا فرهاد خيلي ممنونم از اينكه در وبلاگم نظر دادين. شاد باشيد...